توانمندی های گروه شرکت های فرنیرو در زمینه FTTH
امروزه جدیدترین، امن ترین و بهترین روش انتقال اطلاعات با پهنای باند بسیار زیاد، استفاده از بستر فیبر نوری است. به تازگی در ایران با استفاده از شبکه گسترده کشوری فیبر نوری، ارایه سرویس های FTTH از سوی شرکت مخابرات فراهم شده است و ارایه پهنای باند بسیار زیاد و سرعت های بالا برای برج ها، مجتمع های مسکونی و تجاری، سازمان ها و شرکت ها به سادگی امکان پذیر شده است.
سرویس فیبر تا خانه (FTTH) با ارتباط مستقیم کاربر خانگی با فیبر نوری استفاده از اینترنت پرسرعت (50Mbit/s) و (100Mbit/s) را امکان پذیر می کند و برای کاربرانی مانند برج ها و سازمان ها که به این سرویس دسترسی دارند اجازه می دهد تعداد خطوط تلفن بیشتری را بدون محدودیت از مخابرات دریافت نمایند.
شرکت فرنیرو با بیش از یک دهه پیشینه درخشان در طراحی و پیاده سازی شبکه های فیبر نوری، آمادگی دارد با مشاوره، ارایه طرح و اجرای پروژه های FTTH برای مشتریان بخش خصوصی و دولتی به ارایه راهکارها و سرویس های نوین FTTH بپردازد.
طراحی و اجرای پروژه های FTTH برای
- برج های مسکونی
- مجتمع های تجاری
- کارخانه ها
- هتل ها
- بیمارستان ها
- سازمان ها و ادارات
- شهرک های صنعتی
راه کار ها و ارایه سرویس های FTTH
- پیاده سازی شبکه های نوری پسیو گیگابیت (GPOL)
- اینترنت پرسرعت
- تلفن اینترنتی (VOIP)
- تلویزیون تحت شبکه (IPTV)
- مدیریت هوشمند ساختمان
- دوربین های نظارت تحت شبکه
آشنایی با FTTH،کاربردها و سودمندی های آن
اف تی تی ایکس - FTTX یا فیبر به ایکس (به انگلیسی: Fiber to the x) اصطلاحی کلی برای هر ساختار شبکهٔ پهنباند است که از فیبر نوری برای تأمین تمام یا بخشی از اتصال مورد نیاز در ارتباطات نهایی (last mile) مخابراتی استفاده میکند. به دلیل ظرفیت بیشتر کابلهای نوری در حمل دیتا نسبت به کابلهای مسی به خصوص در مسافتهای طولانیتر، شبکههای تلفنی مسی در حال جایگزین شدن با فیبر هستند.
FTTX اصطلاحی کلی برای تمامی پیکربندیهای مبتنی بر فیبر میباشد که به دو گروه تقسیم میشود:
- FTTP/FTTH/FTTB (کل فاصلهٔ دفتر تا محل مشتری فیبرکشی میشود)
- FTTC/N (فیبرکشی تا کافوی مخابراتی/نود، و تکمیل اتصال با سیم تلفن مسی)
فیبر به محل مشتری (FTTP)
فیبر به محل مشتری (FTTP)، نوعی ارتباط مبتنی بر فیبر نوری است که در آن یک فیبر نوری ازطریق شبکهٔ توزیع نوری از دفتر مرکزی به محل مشتری کشیده میشود.
میتوان با توجه به محل قطع شدن فیبر نوری، انواع مختلف فیبر به محل مشتری را طبقهبندی کرد:
- FTTH (فیبر به خانه): نوعی از FTTP است که در نهایت به یک خانه یا محلکار ختم میشود. از دفتر مرکزی تا محل زندگی یا کار مشتری فیبر کشیده میشود. در محل مشتری، سیگنال میتواند به روشهای مختلف به اشتراک گذاشته شود، مانند کابل اترنت، کابل کواکسیال، ارتباط بیسیم یا فیبر نوری.
- FTTB (فیبر به ساختمان یا زیرزمین): نوعی از FTTP است که فقط برای ساختمانهای چند واحدی استفاده میشود. فیبر تا خود محل زندگی یا کار مشتری کشیده نمیشود، اما تا ساختمان محل مشتری وجود دارد. ارتباط نهایی از طریق هر روش غیر نوری مانند کابل اترنت، کابل کواکسیال و ارتباط بیسیم انجام میگیرد.
- برای تشخیص FTTH و FTTB از یکدیگر میتوان گفت اگر فیبر به پنلی داخل هر واحد آپارتمانی کشیده شود، تکنولوژی مورد استفاده FTTH است. اما اگر فیبرکشی تنها تا پنل مشترک ساختمان کشیده شود، از FTTB استفاده شده است.
سودمندی ها:
کابلهای فیبر نوری، برخلاف خط تلفنهای سنتی و ADSL قادر به انتقال دیتا با سرعت بالا در مسافتهای طولانی هستند. برای مثال، نوع معمول اترنت گیگابیتی (۱گیگابیت/ثانیه) که از کابلهای مقرون به صرفهٔ cat-5 و cat-6 استفاده میکند تنها قادر به پوشش ۱۰۰متر است، در حالی که اترنت مبتنی بر فیبر به راحتی دهها کیلومتر را پوشش میدهد. در نتیجه، همهٔ ارائهدهندگان مخابراتی مطرح در سراسر دنیا از FTTPبرای انتقال مستقیم به مشتری با استفاده از اتصالات دوردست متقارن 1Gbit/sبهره میگیرند. پیکربندیهای FTTP که مستقیم به محل مشتری فیبرکشی میکنند دارای بیشترین سرعت هستند، چون بخشهای باقیمانده میتوانند از کابل کواکسیال یا اترنت استفاده کنند. گوگل فایبر سرعتی معادل 1Gibt/sدارد.
پیاده سازی FTTH از نظر اجتماعی، اقتصادی و فنی مزایای بیشماری هم از نظر شرکتهای اپراتور ارتباطی و هم از دید مصرفکننده دارد. مهمترین مزایای آن را میتوان به شرح زیر برشمرد.
• مزیتهای اقتصادی از نظر مشترک/سازنده ساختمان
- افزایش ارزشافزوده و امکانات ملک
- ایجاد کسبوکارهای جدید مبتنی بر فنآوری
- کاهش سرمایهگذاری و هزینههای مرتبط به سیمکشی و داکت کشی داخل ساختمانهای بلندمرتبه و صرفهجویی در فضای موردنیاز برای تأسیسات
- دریافت سرویسهای گوناگون ارتباطی در قالب یک بسته واحد
- کاهش هزینههای عملیاتی و نگهداری خصوصاً در اماکن اداری و تجاری
• مزیتهای اقتصادی از نظر ارائهدهنده سرویس FTTH
- افزایش درآمد و بالا بردن ارزش اقتصادی شرکت
- افزایش وفاداری و چسبندگی مشتری
- ارائه سرویسهای متنوع و ارزشافزوده و بهتبع آن افزایش رضایتمندی مشتری
- بهبود برند با ارائه فنّاوری برتر
- بالا بردن توان رقابتی
- بالا بردن توان مشارکت با شرکتهای تولیدکننده محتوا
- تسریع در زمان واگذاری سرویس و درنتیجه کسب سریعتر درآمد
- استفاده بهینه از منابع زیرزمینی موجود
- امکان مشارکت با بنگاههای اقتصادی با اعمال سیاست برد- برد
- ایجاد پویایی و افزایش سطح دانش فنی کارکنان